Sollerörallyt 5 år

I februari 2007 deltog vi i DAKs långkalsongrally som det året gick på småvägar runt Borlänge. Det var första gången som vi var med i ett DAK* arrangemang. Vi tyckte det var så roligt att vi fick idén att själva arrangera ett rally för veteran och entusiastfordon på Sollerön. Jag kontaktade styrelsen i klubben som sa ”bra initiativ, kör på”.

Sollerörallyt är inte, som namnet kanske kan lura en att tro, en tävling där det handlar om att komma först i mål. Deltagarna åker i sin egen takt till de olika platserna, som finns utmärkta i deras startkuvert. Vid varje kontroll ställs de inför nya utmaningar där det gäller att ta så mycket poäng som möjligt. Den med mest poäng efter besök vid alla kontroller tar hem segern och vandringspriset. Men även om det självklart är viktigt att komma så högt upp i resultatlistan som möjligt kommer de allra flesta lika mycket för att se på varandras bilar, njuta av en fin sommardag och umgås med likasinnade.

Uppgifterna som möter deltagarna vid kontrollerna varierar mellan knep och knåp, manöverprov med bilarna, musikfrågor och rena kunskapsfrågor, något som gör att de flesta deltagarna hittar något som passar dem och alla i bilen behövs.

Lisa i sockendräkt tar emot på Lärkagården.

Det första rallyt 2007 lockade 15 bilar och tre MC av årsmodell 1939-1975. Starten det året ägde rum vid ångbåtsbryggan i Bengtsarvet där vi även hade målgång och bjöd på grillad korv till lunch efter genomfört rally.

År 2008 fick vi förtroendet att arrangera DAKs jubileumsrally. Klubben hade en nystart 1968, så det var 40-årsjubileum. 39 fordon kom till starten som vi flyttat till Hembygdsgården p.g.a. det stora intresset, även denna gång tre MC och resten bilar, den äldsta en T-Ford 1925. Eftersom det var jubileum blev det supé med dans i kommunalhusets A-sal på kvällen.

Även 2009 var det stort intresse, 35 bilar till start, och nu var det en T-Ford från 1921 som var äldsta bilen. Rallyfesten hölls på Solleröparken och precis som året innan var det mat från Tre Vikingar och musik av ” The Young Ones”.

2010 var intresset betydligt sämre än tidigare år, mycket beroende på det kalla och regniga vädret som varit veckorna före. Det var endast 20 startande som dock var mycket nöjda och lovade att försöka få med dubbelt så många till nästa år. Det var gott om plats på dansgolvet i föreningslokalen det året och mycket mat eftersom Wiggens Catering räknat med dubbelt så många.

Delar av startfältet.

2011 blev ett rekordår med 40 startande bilar, varav fem deltagit alla åren, och över 100 personer kom på kvällens fest. Parken är ett perfekt ställe för ett sådant här arrangemang, bra lokal och möjlighet att campa.

Tanken bakom rallyt har varit att visa vackra platser runt Sollerön, platser som varit okända för de flesta av deltagarna. Vi har haft kontroller vid Bäckstabadet, Rävnäs, Stunisvik och Björkstjipus, inga platser man normalt besöker om man bara passerar Sollerön. Åsengården och ReLax i Gesunda har också varit höjdpunkter. Flera av dem som varit med har blivit sugna på att skaffa ett eget ställe på Sollerön. Rallyt har gått i strålande sol alla år, även om 2010 var lite kallt. ”Solens ö” har verkligen gjort skäl för namnet.

Nu börjar det bli svårt att komma på fler lämpliga ställen att ha kontroller på, för även om deltagarna får ta kontrollerna i valfri ordning så blir det lite trångt ibland, men vi kör ett tag till. Planeringen för 2012 är redan igång.

Anders o Johanna Nyström

Viola och Ingrid beundrar en Bently 28.
* DAK=Dalarnes Automobilklubb som bildades redan 1912, mer information om klubben och foton från våra rallyn finns på Internet, www.d-a-k.se