Solleröäpplet

Solleröäpplet. Foto: Ullas Arne Andersson

Att det finns en äppelsort som heter Soldäpple kom till vår kännedom för några år sedan. På våren 2010 var Olle Ridelius, känd pomolog (äppelkännare) på besök. Han höll föredrag om fruktsorter för medlemmar i äppelodlarföreningen och andra intresserade. Med sig hade han tre unga äppelträd som ympats med sorten Soldäpple. De tre små träden blev förstås kvar här. Åttonde maj 2010 planterades ett av träden här på Ullasgården. Sex år senare gav det de första frukterna; stora, fint formade och granna äpplen med riktigt god smak! Då de är mogna i september, är hållbarheten inte så bra och de lämpar sig inte att förvara någon längre tid.

Soldäpplet har funnits i många år på Gamla Staberg utanför Falun där ett av Sveriges flera klonarkiv finns. Där bevaras gamla och ovanliga äppel-, bär- och grönsakssorter som t.ex. Soldpäron, Soldkörsbär, Soldrot och Soldlök.

Soldäpple, är ett äpple som funnits på Sollerön ganska länge. Det har berättats om att på 1940-talet cyklade en mycket fruktintresserad person från Morkarlby i Mora hit till Sollerön och tog ymper av det träd han hört talas om och som hade väldigt goda äpplen.

Foto: Ullas Arne Andersson

Träden som kan bli riktigt stora, tål klimatet här bra och kan planteras ända upp till zon 6. Träden sägs av pomologer likna sorten Charlamovsky. Sorten lär ha ryskt ursprung och tros ha dragits upp där i slutet av 1700-talet efter vad man kan finna i den litteratur som finns att tillgå. När sorten kom till oss är svårt att reda ut, men att den kommit via Tyskland och England i början av 1800-talet och hit till Sverige efter 1850-talet verkar troligt. Samtidigt vet vi att äppelsorten Charlamovsky finns spridd över hela världen.

Foto: Ullas Arne Andersson

Nu finns det möjlighet att ta ymper och få fram flera träd av dem som sattes på våren 2010. Det tar omkring fem-sex år tills de börjar ge frukt.

Ullas Arne Andersson