Glimtar från 2004

Ännu ett år har gått och Rull Elsa som tidigare fått oss att minnas har lämnat över till oss i redaktionen att gemensamt försöka erinra oss vad året gav.

Januari. Vikingamuseet stängs efter konkurs

Februari. Vävstugan ”Emgart” väver vidare. Kungsörn tog katt i Bråmåbo

Mars. Gesundabergets anläggningar har rekordsäsong under ny ledning.

April. Markerna i Gesunda röjda och byborna ser sjön, som f ö sköljde den 20:e april. Gesundabudi öppnades igen.

Maj. Ny storinvestering påbörjad av Golfklubben. Invallningsdiket fullt med vatten och föremål för åsikter från många håll. Kyrkbåten Jugen Jon såldes till Birka.

Juni. Rekordmånga deltagare vid motionsloppet Siljan Runt på cykel. Fotbollsderby mot Mora efter 50 år! Solleröns fotbollslag kvar i fem­ man. Efter 4 år fick Sollerö IF åter anordna Cykel-SM. Dans i par­ ken på midsommarafton men var fanns Solleröborna och deras gäs­ ter? Sollerövinst i Soldvarvi genom John Nilsson!

Sold-John Nilsson vann Soldvarvi. Foto: Gunnar Bäcke

Juli. För tredje året i rad tilldelas Östnorsföretagens musikstipendium till unga, en musiker från Sollerön. 2002; Peter Nydahl, piano, 2003; Anna Emanuelsson, klarinett, 2004; Jesper Svensson, valthorn. Väl besökta konserter i kyrkan under sommaren. Sparsamt deltagande av roddare i sommarens kyrkbåtsrodder.

Augusti. Varmaste perioden kom i början av augusti med 30 grader varmt i en hel vecka.

September. Bos Stina 108 år- Dalarnas äldsta! Putte stängde affären vid OK­ macken.

Oktober. Bosse präst slutar och Peter Fagerlin tar över. Åll Arne bygger ny kyrkbåt till Orsa. Vargfamilj synlig vid Ryssa i samband med älg­ jakten. Björn skjuten vid Räsjön, över 50 år sen sist. Ärtsoppans Vänner i Gesunda startar sin nionde säsong.

November. Välbesökt vävutställning av föreningen Emgart i kommunalhuset. Vid älgjakten på ön fick man 3 älgar till mat i skolan. Värdshuset Jugen Jon öppnar åter efter branden. Ny flygel till kyrkan invigdes.

December. De äldsta timmerhusen bör bevaras tycker Håkan Grudd. Tomteland 20 årsjubilerar och tomten trivs än. Konsumbutiken ger bra resultat efter ombyggnaden. Rapphönsinplantering provas igen. Kyrkan åter fullsatt vid flera konserter under hösten fram till nyår.

Vädrets makter som brukar spela oss en del spratt har under året 2004 varit oss ovanligt nådigt. Vintern hade som mest ca 2 dm snödjup. Våren blev ovanligt fin med tidigt vårbruk i trädgårdar och på åkrar. Rikligt med blom i äppelträd och bär­ buskar. Sommaren bjöd på det vanliga regnskvättandet med regnskurar mest var dag, som mest runt midsommar. I mitten av juli avtog regnskurarna och i slutet av månaden blev det varma, arbetsamma dagar för alla som hade foder att bärga till djuren. I början av augusti blev det så hett att inte många ville vara ute. Att bärga höstens grödor gick väldigt bra, med goda skördar av allt. Äpplen och bär utan ohyra i, potatis och rotfrukter i mängder. Några höstoväder av värre omfattning blev det inte, frånsett ett par dygn med kraftig blåst i mitten av november, som orsakade en del vindfällen.

Nederbörden för året är okring 430 mm – mot normalt en bit över 600 mm. Medeltem­ peraturen för året blev ca+ 5,5 grader, några tiondelar över normal temperatur.

Kallaste dagarna inföll 21 och 22 januari, då det var 30 grader kallt.

Sara Markus-Jansson