Sollerö fruktodlarförening

Kommer ni ihåg hur mycket äpplen det blev förra året? Många undrar hur det kunde bli så. Pomologen Olle Ridelius förklarar det så här:

”Det beror på att det var en regnig sommar förra året (läs 2012). Det har att göra med att det finns ett hormon, som heter cytokinin i marken och som trädet tar upp med vatten. Detta medverkar till att omvandla bladknoppar till blomknoppar.”

För att det sedan ska kunna bli äpplen måste det också till pollinering, vilket insekterna sköter så bra. Vi sänder ett varmt tack till våra biodlare på Sollerön som ”lånar ut” sina bin. Köp lokalproducerad honung av dem!

Vår äppelträdsallé är en rikskändis. Studenter från Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala besökte Sollerön i somras för att titta på de 230 träden av 30 olika äppelsorter.

I allén, håll koll på träd nummer 196 B och nummer 234 som finns i Gruddbo. 196 B är ett rotskott från ett gammalt träd. 234 skulle ha blivit ett Åkerö, men dog. Roten skickade upp ett skott. Dessa träd har nu fått några ympar på sig, dvs. kvistar från andra äppelträd. Vi hoppas att de ”tänder” som man säger på pomologernas fikonspråk.

En uppskattad aktivitet i höstas var att sortbestämma sitt/sina äpplen. Kön fram till Olle blev lång men tro om inte alla också fick svar på sina äppelfunderingar. Eventuellt en återkommande aktivitet.

Sollerö Musteri slår upp portarna till hösten igen, för att klämma musten ur dina äpplen.

Om du till sommaren och hösten har mer bär eller frukt än du kan ta hand om kan du ge bort det till någon som inte har så mycket.

Gå in på www.aktavara.org/fruktformedlingen så får du veta mera.

Du är hjärtligt välkommen att delta i skötseln av Sollerö Äppelträdsallé. Föreningens styrelse orkar inte med att sköta alla 230 träden på den 3 km långa sträckan.

Kontaktpersoner: Ullas Arne 073-030 79 94,
Ingrid Persson 070-251 77 59