Kulturföreningen Ejnar

Britt-Liz Jönsson. Foto: Torbjörn Nääs

Under våren 2016 tog Magnus Lindholm kontakt med mig. Vi hade båda stängt våra respektive kulturscener. Magnus hade drivit Pub38 på Sollerön i nästan 4 år och jag hade efter 7 år stängt Teaterbaren i Orsa. Vi hade många gemensamma erfarenheter, såväl goda som dåliga. Först och främst brann vi för att möjliggöra kulturupplevelser på landsbygden, men vi hade även båda upplevt hur oerhört svårt det är att vara kulturentreprenör i glesbygd.

Trots att vi var något brända som egna företagare i kulturbranschen i Ovansiljan fanns fortfarande en lust att kunna erbjuda konserter och liknande till allmänheten. Efter ett stort antal telefonsamtal och fikastunder beslutade vi oss så småningom för att starta en ideell kulturförening med Sollerön som bas. Roine Andersson, Therese Olsson och Johanna Jönsson värvades till en första styrelse och ett konstituerande möte hölls på Bengtsgården 2016 06 26. Sollerö sockenförening var mycket positiv och välvillig. Namnet Kulturföreningen EJNAR antogs och registrerades. EJNAR syftar naturligtvis på en älskad, bortgången personlighet på Sollerön.

Ett flertal planeringsmöten hölls under sommaren 2016 och under augusti till september lades ett stort antal ideella timmar på att förbättra miljön i gamla kommunalhusets övervåning i anslutning till den västra entrén.

Tibble Transsibiriska. Foto: Torbjörn Nääs

Ett serveringstillstånd för slutet sällskap söktes och erhölls i sista stund från Mora kommun inför invigningen den 1 oktober.

Invigningen inleddes med en hyllningsdikt till Mås Ejnar, skriven av Johnny Bergström. Två scener hade riggats och ett flertal artister stod för underhållningen: Pelle Lindström, Putte Snitt, Mats Jonsson, Ann-Sofi Jonsson& John Mitchell, Tibble Transsibiriska med flera medverkade. En fantastisk helkväll med fullsatt lokal!

Den första hösten fortsatte så med mycket välbesökta kvällar:

Gopa, Snitt & Lars med Beatleslåtar. Medlemskväll där styrelsen med vänner underhöll och idéer utbyttes. Revyn Återkomsten med undertecknad och flera. Olika nyanser av Dylan, en hyllning till 2016 års Nobelpristagare i litteratur. Den kvällen toppades av de underbara flickorna i Good Harvest, duon som vi senare har sett både i bland annat »Moraeus med mera« och på »Idrottsgalan«.

Kulturföreningen EJNAR fick på väldigt kort tid över 600 medlemmar, vilket visade att behovet av denna verksamhet verkligen finns.

Under 2017 har verksamheten fortsatt med ett varierat program, ett flertal i samarbete med andra föreningar och arrangörer:

Föredrag om vikingar och arkeologi. Föredrag om Amerikafarare från Sollerön. Västanå teater – Livs Levande. En hyllning till Ted Gärdestad med Johan Eriksson med flera. Det nyskrivna Folklustspelet Päng & skalus på Bengtsgården.

Dessutom har EJNAR arrangerat ett flertal konserter:

Kända och okända visor av Vreeswijk med Lasse Arnheim & Mattias Olander. Pelle Lindström och Downhill Bluegrass Band. Old Time Remedy. Brasiliansk afton med Denise Fontoura och musiker. En hyllning till Allan Edwall med Lucas Stark och KG Malm.

Höstens höjdpunkt 2017 var när Putte Snitt och Peter Carlsson underhöll i en fullsatt lokal!

Putte Snitt och Peter Carlsson. Foto: Torbjörn Nääs

Innan 2018 avslutades med en medlemskväll i julens tecken, hann Gesundabördige Sören Bondesson berätta om sitt författarskap samt hålla en liten kurs i skrivandets konst.

Det har varit roligt och stimulerande att vara med om att starta kulturföreningen EJNAR och känna uppskattningen från publiken, inte bara Solleröbor utan även tillresta. Jag önskar den nya styrelsen lycka till med att möjliggöra fler spännande upplevelser för EJNARS medlemmarna och andra kulturintresserade.

Mot nya djärva mål och kulturella höjdpunkter i glesbygd!

Britt-Liz Jönsson,
tidigare ordförande