Glimtar från 2000

Vårt nya blanka årtusende som glänser med en tvåa i början, det har redan blivit naggat i kanten. Ett helt år har vi karvat ur och lagt bakom oss så nu är det dags att se tillbaka, minnas och betygsätta, och vad säger vi då?

Njaaa- något toppbetyg kan det inte bli, och det skyller vi på vädret. Vintern var mild även detta år medan våren däremot kom med tveksamma steg som försenade planteringsbestyren. Samtidigt skrämde vårfloden bort de kära bliktorna så att de kilade iväg och gömde sig för gott hela sommaren. Solen var ovanligt snål med sina strålar och resultatet blev missväxt i många fuktigt belägna grönsaksland.

Men det skulle bli än värre. En fin september månad följdes av en höst så regnig och trist att dess like inte förekommit i mannaminne. Siljans vatten steg högt inne i båthusen och bryggorna försvann under vattenytan. Det var grått och disigt i luften och termometern visade plusgrader hela hösten ända fram till julveckan då vi fick både minusgrader och några centimeter snö som på beställning. Ordningen återställd i elfte timmen kan man säga.

Det negativa ordet ”indragning” bidrog till att 2000-talet liksom stämdes i moll. Systermottagningen upphörde den sista mars till solleröbornas stora besvikelse och detsamma hände med ICA-affären lite senare. Den hade varit en träffpunkt för solleröborna ända sedan 1905 då AL Newton byggde sitt hus på den centralt belägna tomten sedan han kommit hem från Amerika.

Höstens högvatten har nått Bråmåbo. Bäckstabadets brygga under vattnet.

En ommöblering i kommunalhuset har ägt rum. Där finner vi nu Socken­ kontorets personal i de rum som tidigare var systermottagning och i f.d. banklokalen ges nu turistinformation samtidigt som ortens företag presente­ras. I Myrstugan finns nu en ny frisersalong.

Midsommar förknippar vi vanligtvis med majstångsresning och cykeltävlingar. I år blev det mycket mer än vanligt då vår välrenommerade idrottsförening fick förtroendet att arrangera cykel-SM i anslutning till Solleröloppet. En hel vecka tävlade de olika klasserna i linjelopp och tempolopp, varvlopp och stafett och på kvällarna ordnades olika förströelser på idrottsparken, hembygdsgården, ångbåtsbryggan och i kyrkan. Ett stort s.k. partytält fyllde hela kyrkbacken och därinne bjöds på underhållning i form av sång och musik m.m. varje kväll. Vid sidan av målet stod postgirots tält där publiken fick del av diverse tidsfördriv under väntetiden. Bl.a. kunde den som inte besvärades av höjdskräck passa på att se Sollerön från ovan med hjälp av en s.k. sky-bike. Hela det digra tävlingsprogrammet avlöpte utan trassel, något som säkert ger en extra guldkant åt Sollerö IF. Tävlingspubliken skulle ha varit större om regnvädret varit mindre. Vi hade helt enkelt otur med vädret.

Hederspris kan en och annan få utan att delta i något SM. Det vet Ulla Göransson och Helmer Nilsson som detta år fick dela på Mora kommuns kulturpris. Ulla är hustomte i Lärkastugan och Helmer har Sollerö Hembygdsförening och hembygdsgården som sina skötebarn. De trivsel­ kvällar som varje sommar lockar oss till nämnda platser kan vi tacka dessa kulturkämpar för.

Soldtackor och Tolla-keramik är ett annat pris som går till Arets Solleröbo. Detta år fick Margit Andersson och Suzanne Danielsson var sin tacka som uppskattningsbevis för arbetet med soldmålsboken.

I samband med kottplockningen tog Korsnäsbolaget till hårdhandskarna och började kalhugga den parklika tallfröodlingen. De fina tallarna har uppnått en ålder då de anses ha gjort sitt. Det skall bli nyplantering så småningom och då blir det granar.

Byggstarten av det planerade sockenhuset uppsköts vid senaste sammanträdet men den som väntar på något gott o:s.v:

Något som kännetecknar detta år är ”nallarna”, inte de med päls som lufsar i skogen utan de små ficktelefonerna som fått detta smeknamn. En värdefull säkerhetsutrustning är de många gånger och därför har alla nytillverkade arbetsplagg och väskor nu en nalleficka. För att förbättra nallekontakten i våra trakter har en ny sändare satts upp i Björka där den lyser så välkomnande invid vägen. Vi blir alla så glada för nya aktiviteter i vår bygd.

Rull Elsa