Glimtar från 1997

Det är nyår igen och vi kan se tillbaka på ännu ett år som gått i gamla välkända spår med helg och vardag i skön blandning. Några händelser som inte direkt hör till traditionen kan vi dra oss till minnes och börjar med den mest betydelsefulla:

Onsdagen den 10 september 1997 blev en märkesdag i Solleröns historia. Under pompa och ståt invigdes då ”Soldbruni”, så heter den nya bron mellan ön och Gesundastranden. Brobygget påbörjades hösten -96 och gynnades av att vintern blev tämligen mild så att arbetet låg hela tiden före tidsplanen. Det omväxlande vintervädret skapade under tiden dekorativa isformationer utmed våra stränder till förnöjelse för sparkåkande motionärer ute på sjön.

Av de förströelser som bör dokumenteras från 1997 är utan tvekan Sollerö IF:s 75-årsfest det största evenemanget. 300 personer av de 700 medlemmarna hade mött upp och de applåderade under kvällen både framgångsrika idrottsutövare och deras ledare som nu tilldelades förtjänsttecken. Ortens kvinnliga humorister ”Soldkelingär” svarade för underhållningen tillsammans med populära Iggesundsgänget.

Dessa Soldkelingär har varit flitigt i farten detta år, inte bara på hemmaplan. De tar också ut svängarna till Falun, Malung m.fl. platser där man längtar efter ett gott skratt. Detsamma kan sägas om den ungdomliga gospelkören ”Soldout” som for till Stockholm för att sjunga tillsammans med närmare tusentalet likasinnade under Gospelfestivalen.

Ett 50-årskalas av ovanligt slag blev solleröborna inbjudna till sista lördagen i augusti. Jubilaren var Bosse Präst och det ovanliga var att det samtidigt handlade om ett avsked. Bosse och Karin har åtagit sig att under fem år tjänstgöra vid svenska kyrkan i Fuengirola på spanska solkusten för att sedan återvända till Sollerön. Under tiden är Hans Lundin ersättare och solleröborna har redan förstått att det kommer att gå bra.

Prästen i stigluckan. Solleröns nya kyrkoherde Hans Lundin har stigit in i församlingsarbetet på ön.

Utöver söndagarnas högmässor i kyrkan har under året getts flera konserter av både storband och sångkörer. En av dessa kom från Tänassilma i Estland och solleröborna mottog på familjärt sätt vänortsgästerna från öster. Senare gjordes återbesök av en grupp solleröbor.

Sollerö Sockenförening har många järn i elden sedan de nu tagit hand om turistinformationen. Till glädje för motionerande och fiskande turister har föreningens väggrupp ombesörjt ett promenadstråk längs långbanken där fortsatt upprustning planeras. Tyvärr finns det besökare som inte riktigt förstår det fina i naturen. Vid grodornas lekplats i Agnmyren har därför skolungdomar i år ordnat ”grodväkteri” för att försvara grodorna mot oförståndig klåfingrighet. De vackra rådjuren lever också farligt sedan det visat sig att lodjur hittat vägen till vår ö och dödat flera stycken. I Borberg har björnen rivit ett får och i Rossberg höll den på att skrämma livet ur Eivor Bälter som ensam besökte sin stuga.

Roligare saker finns att notera, t.ex. att konsumbutiken på ön har genomgått en helrenovering och att prästgården fått en liten hiss för rörelsehindrade. En ny vintertradition har skapats i Gesunda där alla är välkomna till bystugan för att ta del av torsdagarnas ärtsoppa, titta på gamla fotografier, dricka kaffe, sjunga och prata. Det är sådant som kallas gemenskap.

Årets cykellopp ”Solleröloppet” vanns även i år av Michel Lafis från Örebro och damklassens segrare blev Susanne Ljungskog, Bure, i både Solleröloppet och Soldvarvi. Herrklassen i varvloppet vanns av Stefan Andersson, Motala.

När Sollerön i övrigt förekommit i idrottsspalterna så har det handlat om rodd. Anna Wik har deltagit i VM med bra resultat och damlaget i Sophia Magdalena segrade i Stora Siljansrodden. dessutom har våra unga bordtennisspelare lovordats i pressen och ävenså cyklisterna som har framtiden för sig.

Sommaren 1997 utmärkte sig som den bästa badsommaren i mannaminne. Siljans böljor svalkade både ung och gammal. Sjön ligger spegelblank och bryggan vid Bäcksta i Bråmåbo är välbesatt av badgäster.

Återstår nu bara det allra bästa med året 1997, nämligen sommarens väderlek. Från trovärdigt håll, SMHI, rapporteras att enligt statistiken får vi gå tillbaka ända till 1860 för att hitta maken till sol och värme. Badplatserna nyttjades nästan dygnet runt medan alla som inte orkade hänga med där satt i skuggan och spanade efter regnmoln.

Så fick då denna tillbakablick en smak av färska jordgubbar med glass!

Rull Elsa