Gamla skatter i nytt forum

Alla känner till namnen Karl Lärka och Johan Öhman, två solleröbor som gett oss ovärderliga skatter i form av fantastiska fotografier från förr. Men vi har haft flera duktiga fotografer under årens lopp, och vill du, så kan du sitta dagarna i ända och titta på gamla Solleröbilder, ända från slutet av 1800-talet fram till 1970. Det vill säga – om du har internet.

Vad är det nu som finns på internet? Ett tips? Sätt dig bekvämt framför datorn och börja med att ”klicka” på https://www.sollero-hembygd.se. Du hälsas nu välkommen till Sollerö hembygdsförenings hemsida, och där finns mycket att välja på.

Här kommer några tips:

Hembygdsgården – med bilder på byggnader och föremål

Några av de föremål som finns bevarade på Sollerö hembygdsgård:

Vandringsleden vid gravfälten – där man förflyttas till vikingatiden i ord och bild. Här finns Dalarnas största vikingatida gravfält.

Textilsamlingen – en bildkavalkad av Hembygdsföreningens rika textilskatt. Ett enkelt sätt att se allt som inte kan visas upp i lokalen. Vill man studera någon detalj är det bara att göra ett besök på plats, i Företagshuset mitt emot kyrkan.

Ett vackert hemvävt band. Används bl.a. till den väska som bärs till sollerödräkten.
Mångbro skvaltkvarn. Den gamla dubbelkvarnen vid Mångbro, söder om Gesunda.

Sool-Öen – Presentation av Hembygdsföreningens årsbok, som man nu även kan köpa via internet. Första numret utkom 1972, och årets bok blir alltså nr 42.

Sollerömål – några exempel på vårt tungomål, text och ljud.
”Velkemigär a Soldn. Dar skäjn soli nästan  jämt”.

Musik – presentation av nothäftet ”Spelmanslåtar” i ord, bild och ton.

Hembygdsföreningens Kultur- och Stipendiefond – dit man kan lämna gåvor vid bemärkelsedagar och jordfästningar.

Sist, men inte minst, kommer du till

Länkar. Väljer du då ”äldre foton från Sollerön” öppnar sig en oanad värld. Det är här våra övriga duktiga fotografer kommer in i bilden. Tex.: Bos Anton Andersson, Bond Johan Andersson, Sven Hinders, Jugen Nils Jönsson, Anders Lejon, Håll Nils Mattson och hans son Håll Gustav Nilsson. Dessutom en del bilder från Mora Bygdearkiv samt ur privatpersoners album, t.ex. Hinders, Svarf, Dunder m.fl. Förutom möjligheten att välja en speciell fotograf, kan man välja tidsperiod, kategori, platser m.m.

Och nu passar vi på att be om hjälp. Bilderna blir dubbelt värdefulla om man kan identifiera personer och platser. Känns bilden igen finns det möjlighet att ”kommentera”, d.v.s. berätta vad du vet om bilden. Kanske har du också något gammalt album som är värt att dokumentera? Hör av dig.

Ytterligare en intressant avdelning är under uppbyggnad, nämligen emigrationen från Sollerön till Amerika. Det ser vi fram emot.

Margit Andersson