Återbruket Klippen

Övervåningen i Klippen. Foto: Återbruket Klippen

Det är lika bra att börja med namnet, Klippen. Det är återbrukat som så mycket annat på Klippen. När Ulrika Thorell, vår Coop-föreståndare, visade lokalen första gången kom hon med en jättenyckel uppmärkt med “Klippen”. Innanför dörren stod en enorm golvmonterad klippsax avsedd att klippa plattjärn och justera längden på armeringsjärn. Såna maskiner görs nog inte längre. Den är till salu förresten, kom in och lägg ett bud när vi öppnar igen! Just nu har vi har ju stängt på grund av coronan.

Byggnaden där Klippen flyttat in, ladan bakom Koopen, bär många historier och stoff för en artikel i Sool­Öen framgent. Hittills har betydande delar av familjen Persson, som arbetat här, ramlat i den gamla alltför branta trappan som numera är ersatt med en ny. Säkert finns det fler historier om byggnaden, hör av er till oss på Klippen för vi vill gärna berätta vidare. Vi kan konstatera att den inte byggdes som butikslokal från början utan var en del av den gamla Skinnargården. Hur kom idén om Återbruket Klippen till? En version är att den gemensamma loppisen på Dundernissgården 2018 gav insikten om att loppisar är mycket mer än utbyte av varor. Det är möten mellan människor, möten som annars eventuellt inte skulle bli av. Lägg till ett trädgårdskafé, en revyartist som sjunger Taube och konceptet är fulländat och som gjort för att skalas upp.

Utanför Klippen bakom Coop. Foto: Återbruket Klippen

Sagt och gjort, idén om Återbruket Klippen började ta fart. Det finns några viktiga iakttagelser om vägen från idé till verksamhet. Klippens verksamhet föddes inom ramen för kulturföreningen Ejnar. Här fanns den formella organisationen med väl fungerande rutiner för betalning och en kassör som hade koll på räkenskaperna. Klippen fick födas ur kulturföreningen och kunde flyga ur boet när föreningen blivit flygduglig. Detta är en viktig lärdom som vi bär med oss och det är ett faktum att Klippen redan ynglat av sig. Ett gäng inspirerade Solleröbor har engagerat sig i före detta fritidsgården Norpans lokaler i källaren i Sockenhuset. Lokalen håller på att fräschas upp och man hoppas kunna bidra med relevanta aktiviteter och event längre fram då pandemin har lagt sig.

Många är vi som frågat oss varför Mora kommun mitt i brinnande hållbarhetstider valde att stänga ner sin återbruksverksamhet. För Klippen innebar detta att en olycklig omständighet blev vår lyckosamma timing. När kommunens lokaler i Öna skulle stänga ner var vi där och plockade russinen ur kakan. Efter många och långa telefonsamtal fick vi också möjlighet att hämta sådant som kommuninvånarna lämnar på Nodavas återvinningscentral på Vattumyren norr om Vinäs. Dessa prylar utgör stommen av vårt sortiment. Vi tar också emot grejer som skänks av civilsamhället.

Att organisera sig i dessa tider är något som är värt eftertanke. Med tiden förändras människans beteenden och relationen till ideellt arbete. Klippens organisation bygger på engagemang snarare än åtagande. Vi lägger inte upp ribban högre än vad vi klarar av. De engagerade medlemmarna har stor rådighet över sin situation. Det är tillåtet att göra fel. Vi är en lärande organisation, alltid förlåtande. Det är med andra ord lätt att engagera sig i Klippens verksamhet för i slutändan är det människan som är det viktiga. Människan och naturen, naturens resurser, återbrukandet och hållbarheten. Allt hänger ju ihop, det handlar om hållbarhet. Under ett år har Klippen nu hanterat bara en bråkdel av det folk gör sig av med på Vattumyren, och det kan lätt konstateras att det är något i vår tid som är skevt och ohållbart. Det är sorgligt och rent av demoraliserande. Att vi svenskar konsumerar som om vi hade fyra jordklot att tillgå verkar överensstämma med det slit och släng vi kommit i kontakt med under arbetet med Klippen. Och för dig som inte har börjat att återbruka är det aldrig för sent.

Något vi sätter stort värde på är Klippen som mötesplats. Hänget utanför Klippen har varit en härlig och givande mix av folk. Det där med alla prylar kommer lätt i bakgrunden. Prylarna är medlet men knappast målet. Diskussionen om vad målet egentligen är har varit levande från första stund. Förhoppningsvis håller vi det levande även i fortsättningen. Vi rör oss med begrepp som drömfabrik, växthus, mötesplats etc. På Klippens möten har vi alltid blicken mot framtiden, det råder det inget tvivel om. Vi vill verka för den goda framtiden och väljer därför att försöka påverka det som finns nära, att göra det vi kan lokalt tillsammans. Och det är ju mycket mer än att byta grejer med varandra. Därför har Klippen bestämt att en stor del av verksamhetens överskott ska gå till aktiviteter och projekt i lokalsamhället. Vi har redan varit med och bidragit till en del allmännyttiga insatser på Sollerön och i Gesunda. Exempelvis finansieras Socialpingisen och drivs av folk från Klippen.

Till sist vill vi uppmana dig som läsare att ta kontakt med oss på Klippen, kanske vill du lämna grejer, köpa eller jobba ideellt. Kanske vill du komma och prata och utbyta idéer, Klippen är så mycket mer än återbruk. Vi ses!

Jon Böhlmark