Skolbarnen väver

Foto: Mai Olofsson

På 1980-talet startade Britt Bäckström vävkurser hemma i sin källare. Många år senare finns hennes vävstuga fortfarande kvar men drivs nu av föreningen Sollerö Vävstuga Emgart. Lokalen ligger idag i Företagshuset mitt emot kyrkan. Alla dagar i veckan kan man här träffa vävintresserade som vill producera egna alster och utveckla sitt vävkunnande, även nybörjare. Ett av föreningens mål är att under trevliga sociala former sprida kunskap om vävning och bidra till att vävstolarnas tid inte är förbi.

Fritidsbarnen fick under hösten 2019 prova på att väva. För de flesta var det första besöket i vävstugan. Två och två kom de under två lektioner. De valde färger och vävde tillsammans en matta, som de var mycket stolta över. Sen kom pandemin och det blev ett uppehåll. Under hösten 2021 och våren 2022 har tidigare samarbete med Sollerö skola kunnat återupptas, vilket har varit mycket glädjande. Elever från årskurs fem och klassen svenska som andraspråk har kommit i par eller små grupper för att prova på att väva trasmattor. De har valt egna färger bland mattrasorna och fått prova på att sätta ihop dessa till en matta. Vävsättet heter tuskaft, i fall någon undrar. Resultatet har blivit två mattor, en för hösten och en för våren, där eleverna kan beundra sina ränder. Förhoppningsvis har några blivit lite inspirerade att väva någon gång i framtiden. Glädjen att lära sig ett hantverk och att själv kunna producera något unikt, hoppas vi att de tar med sig. Samtidigt hoppas vi att besöket i vävstugan kan bidra till lite miljötänk, när eleverna får se vilka fina alster man kan producera av gamla kläder och tyger. Ann-Mari Lindgren, Mai Olofsson och Ulla Bergman Collin har varit morgonpigga vävlärare i vävstugan. De har med glädje mött eleverna.

Följande elever i årskurs fem och klassen för svenska som andra- språk har deltagit under hösten 2021: Thilde, Emma, Elvira, Alba, Kevin, William, Melissa, Israa, Ahmad, Asaad, Sarah, Akon och under våren 2022: Fabian, Weronika, Hannes, Manne, Elias, Tuva T, Tora, Tuva Z, Linnea, Enzo, Theo, Kelvin och Vilhelm.

Här följer några reflektioner från eleverna:

Jag tyckte att det var kul i vävstugan. Man fick lära sig steg för steg. Jag valde färgerna grön och rosa för jag tyckte de var coola. När man väver kan man till exempel göra mattor. Att återbruka gamla kläder när man väver är bra för miljön.

Det var roligt och ganska svårt att väva. Det var väldigt intressant och ganska mycket att lära sig. Men det var jättekul.

Det var kul för jag hade inte gjort det förut. Man kan nog göra typ vad som helst genom att väva. Mattorna blev fina och lite annorlunda. När jag vävde blev det som jag tänkte mig. Det är bra att återanvända för att spara pengar.

Det var kul och roligt att väva och man blev lugn av att göra det. Och damerna var väldigt trevliga.

Det var superkul att väva! Vi hade gärna stannat ännu längre. I början var det svårt men när vi hade fått testa några gånger gick det bra. Man kan göra mycket av att väva. Vi valde färger som vi tyckte passade ihop och vi blev nöjda med resultatet. Vi vävde av gamla kläder och det är bra för miljön. Alla behöver lära sig att återbruka mer och inte bara köpa nytt.

Slöjdlärarna Linn Staffansson och Jan Möller berättar följande:

Eleverna har varit lyriska när de kommit tillbaka från vävstugan och önskat att få komma dit igen. En elev skulle genast hem och prata med sin mormor för att se om de kunde väva tillsammans. Det är guld värt att ha detta samarbete för att kunna ge eleverna större inblick i detta hantverk och dess historia. Dessutom ger det eleverna ännu en möjlighet till reflektion om återbruk och miljö, vilket är så viktigt i det samhälle som vi lever i. Stort tack till alla som har engagerat sig i detta!

Foton på alla skolbarnen: Mai Olofsson och Ulla Bergman Collin

Under resten av våren 2022 har vi nöjet att välkomna årskurs sex att också bekanta sig med vävningen och vävstugan. Vi är glada att samarbetet med Sollerö skola och skolbarnen fortsätter.

Christina Axelsson Thorssin