Plywoodbilar

Gunnar Mattsson. Reprofoto: Ola Måspers

I Sool-Öen 2019 kunde man läsa en artikel om Gunnar Mattsson och hans plywoodbil. Artikeln var sammanställd av Karin Wass. Vi tog tacksamt emot denna artikel. När vi dessutom hittade foton på person och bil i Mora Bygdearkivs fotosamling kunde vi slutföra artikeln och publicera den. Det fanns dock ett problem – det var fel bil och fel person på bilderna. Tyvärr upptäcktes inte detta före tryckning. Länk till artikeln i Sool-Öen 2019.

Vi vill genom denna artikel be om ursäkt för vårt misstag och försöka klarlägga vem som är vem. En bild på Gunnar Mattsson ses till vänster [ovan]. Ett utdrag ur den tidigare artikeln följer här:


Bilen var färdigbyggd 1958, då den blev besiktad, godkänd och fick en artikel i Falu Kuriren den 11 oktober:

Sollerökarl byggde bil för endast tusenlappen

En händig sollerökarl, verkmästaren Gunnar Mattsson, som redan tidigare visat sig kunna klara lite av varje, var på fredagen i Mora och fick sin bil besiktad. Han har byggt den själv, och bilen är resultatet av tre års hobbyarbete. Det är en vacker bil och kan i linjeskönhet tävla med de vagnar som de stora bilfabrikernas formgivare ritar. Det är en låg och smäcker tvåsitsig sportvagn i gröngul och röd färg.

Falu Kuriren den 11 oktober 1958

Gunnar Mattssons bil.
Lars Olof Wallin. Foto: Sam Lawson, Mora Bygdearkiv


Vem var då mannen på de felaktiga bilderna?

I tidskriften Svenska bilar från 1952 kan man läsa:

Den 18-årige dalmasen Lars-Olof Wallin från Blyberg utanför Älvdalen var intresserad av teknik och dessutom händig. Han ville göra något »riktigt« och 1952 bestämde han sig för att konstruera en båt. Efter cirka 2000 timmar och en kostnad på nära 5000 kronor var hembygget klart. Med det hade ändrat form under arbetets gång. Det finns inte särskilt många segelbara vatten i Blybergs-trakten, så det fick bli en bil i stället.

Den 11 december 1952 tog Wallin sin märkliga skapelse till besiktningen i Mora. Den femsitsiga vagnen, som vägde ett och ett halvt ton, var 480 centimeter lång, 185 bred och 145 hög, godkändes direkt.

Chassit och V8-motorn kom från en Ford-droska av 1938 års modell. Wallin renoverade båda, bytte de mekaniska bromsarna mot hydrauliska, försåg bilen med överväxel och trimmade motorn. Sin Pininfarina-inspirerade kaross gjorde den unge snickaren av vattenfast björkplywood med inläggningar av ädelträ i front och flyglar.

Svenska bilar 1952

Ett imponerande arbete av dem båda som säkert krävde både skicklighet och tålamod. Under andra världskriget använde ett flertal modeller trä i sina karosser. Än idag förkommer byggen av bilar i trä. Ett exempel är den brittiska bilmodellen Morgan. Även privata byggen finns.

Torbjörn Nääs