Glimtar från 2011

Januari

• När jul- och nyårshelger klingat ut startar Britt-Inger sina körövningar inför det nya året. Såväl Sollerökören som Stöttepelarna började sina övningar .
  • För att hålla Solleröborna i trim erbjuds man att ha kul och roligt med Friskis&Svettis eller varför inte prova på Yoga hos Mona, mitt emot Vikingamuseet. Därefter kan man göra ett besök hos ”Vita drömmar och choklad”, en gårdsbutik som öppnat i Bengtsarvet, som säljer inredning, present och choklad.

Februari

• Sollerö Hembygdsförening med Karin Wik-Land och Margit Andersson i spetsen jobbar oförtrutet vidare med Textilsamlingen och annonserar efter hjälp med dokumentation, märkning, beskrivning, fotografering m m

Mars

• Gubbarna har sin gubbfrukost nu har kelingarna börjat med ”Kelingslunch” på Stoltgården, ”inga krav, ingen disk, bara trevliga kelingar som äter gott tillsammans”, första tisdagen i varje månad t o m maj.
  • Sollerökören bjuder in till en annorlunda kväll i Visionshuset (f d Missionshuset) med bl a världspremiär för filmen ”08:orna och Tunnbrödstjuven”.
  • Efter gudstjänsten söndagen den 20 mars serverar Gubbfrukostgänget korv med bröd utanför kyrkan och Solleröprästen Lena Budh säljer samma dag fina bitar av prästost på Koopen.

April

• Traditionell Fastemarsch & Tipspromenad från kyrkan till Kulåra med Gudstjänst vid slogboden. Ett tjugotal, som trotsar det halvdisiga vädret. Byalaget bjuder på blåbärssoppa och Älsa’s hembakade bullar.
  • Häftigt tryck med Boströmarna på Solleröparken i lördags kväll (9 april)! En två timmar lång konsert med Sören Boström och hans släkt/arvingar och kompisar.
  • Britt Bäckström som är en av eldsjälarna vid Sollerö vävstuga, Emgart, utses till
  • årets Sockenbo och får priset, en guldtacka i keramik, vid Sockenföreningens årsmöte.
  • Hösten 2010 färgade elever vid Sollerö skola garn. Nu får de väva sig egna halsdukar av garnet. – Jätteskönt, man blir lugn av att vara i vävstugan, tycker Josefine Håll och Filippa Eriksson.
  • Britt-Liz 20-års jubilerar som ”Sollerökäring” med en utsåld föreställning på Kommunalhuset.

Maj

• Utbyggnad av Mora Stadsnät – nästa nivå av bredband, Telefon, TV, Data, Internet – Allt i en fiberkabel. Utbyggnad på Sollerön påbörjas under 2011, utlovas vid informationsmöte på Sollerö Kommunhus 4 maj.
  • Vilken frukt vill du plocka i din trädgård? Sollerö Fruktodlarförening erbjuder råd och tar emot beställning av fruktträd buskar m m

Juni

• Nationaldagen firas med mat (glödstekt sill med tunnbröd) och underhållning för hela familjen på Stoltgården.
  • Sollerö Turistförening utkommer med en ny, trevlig broschyr och ett gediget program för sommaren.
  • Flera solleröbor rapporterar att de har sett björnar; hona med ungar intill Gåstjärn.
  • Till midsommar nyöppnas utställning med kopior av föremål från vikingatiden på Hembygdsgården.
  • Året cykeltävlingar är också Svenska Mästerskap med en mångfald av olika klasser. Traditionellt redovisar vi resultat från årets Sollerölopp, herrar SM elit 132 km, linjelopp, vanns av Tomas Löfgren, Borlänge Cykelklubb. Damer SM elit linjelopp, 132 km vanns av Emma Johansson, Härnösands Cykelklubb. Soldvarvi; herrar elit 20 varv x 2,5 km, vanns av Jonas Bjelkmark, Cykelklubben Cykelcity.
  • Allsång på Solleröparken fortsätter även i år. Denna gång med mer ”lokala” förmågor som Olle Nyberg, Ubbe Danielsson, Putte Snitt, Johan Eriksson och
  • Pelle Klockar. Allsångsledare Timmy Eriksson.
  • Pilgrimskapellet vid Svartntjärn, vid gränsmötet med Leksands församling, invigs.

Augusti

• Höstens aktiviteter verkar ha infunnit sig; björnjakt, Sollerökören börjar sina repetitioner, Kelinglunch på Stoltgården och Friskis& Svettis drar igång m m.
  • Sollerökören reser till Skottland, se även artikel i årets Sool-Öen. Fina resultat redovisas vid både Campingen och Jugen Jon’s Restaurang.

September

• Berättarkväll i mörkret vid Hembygdsgården, Britt-Inger Nilsson guidar oss in i ”Gammbälvärdi”.
  • Pampig nyinvigning av Kulturstigen på Sollerön. Öppnandet av en permanent utställning om vikingatiden med medverkande Arkeologerna Fredrik Sandberg och Maria Lannerbro Norell, Dalarnas Museum. Landsantikvarie Jan Raihle och Länsantikvarie UlfLöfwall.
  • Timmerbyggnaden vid prästgården ”Qulan” annonseras ut till försäljning.

Oktober

• ”Wow, det här var gott”, jublade Weroncia Blachowska spontant. Hon gillar björngryta. För en månad sedan kom några medlemmar i jaktlaget vid Gåstjärn, till skolan med björnkött. Marianne Louko, som jobbar vid skolserveringen berättar att hon tog kontakt med mästerkocken Gert Klötzke och frågade om råd.
    Hans recept var att lägga björnköttet i marinad.
  • Författaren Sören Bondesson, Gesunda, nomineras med ”En kubikmeter jord. Diktcykel” till Augustpriset; Årets skönlitterära bok.

November

• Skolutställning ”100 år i skolbänken” på Kommunalhuset Sollerön. Ca 650 personer kom. Se även artikeln i årets bok.

December

• Prästen Lena kommer med ljuslåga från Israel till Kelinglunch på Stoltgården. Sockenföreningen informerar: Ny överklagan har inkommit gällande macken.
  • Efter 40 år stänger Björns skidshop dörren, en epok är slut.
  • Solleröns Lucia Amanda Svensson bidrar till stämningsfullt firande i kyrkan. Stormen Dagmar drar fram över fastlandet och Sollerön. Våra vyer förändras och vi får ett mer ”öppet” landskap.
  • Bastubadarna (vid Sollerö skola) ger ut en bildkalender till förmån för Sollerö skolas IF.
  • Julotta med 500 ljus, 5 kullor som sjöng: Nu tändas tusen juleljus. Moramelodin av Den signade dag på flöjt och ”Koppången” från Dopaltaret. Sollerökören med Björn Wass som solist.
  • Rullpers-pöjk Mikael ”Nord” Andersson ger tillsammans med Olle Nyberg och Petra Kvännå en bejublad konsert i tjörrtjo upå Sold.

Sara Markus-Jansson