Glimtar från 2005

Den 35.e upplagan av Sool-öen har fyllts med såväl historiska återblickar, dikter, istorior som märkliga händelser. Under rubriken Glimtar har vi valt att kortfattat återspegla händelser på Sold under det gångna året.

Januari

Ingen snö på marken och mycket högre medeltemperatur än normalt Kommer det att bli något skidföre? I södra Sverige rasade svåra oväder och många hushåll blev strömlösa under långa perioder och bönderna drabbades hårt av stormarna som slog sönder deras skogskapital.

Solleröbon Thomas Persson kommer hem från Tsunamidrabbade Thailand.

Februari

Fortfarande varmt för årstiden och ingen snö. En grupp syr vikingakläder.

Mars

Årets solleröbo blev två: Gun-Britt Persson och Marie Frääs, som under många år arbetat idogt med Solleröns ungdomar. Rådjur kala­ sade på blomsterlökarna på kyrkogården. Flyg på Siljans is.

Flera grader kallare än normalt.. Fastemarchen avslutades traditio­nellt vid slogboden i Kulåra, där byalaget bjöd på blåbärssoppa och hembakade bullar. Gudstjänsten leddes av Peter Fagerlin.

April

Tävlingar på Gesundaberget med bl.a. Skooter-SM. Trollungar föds på Tomteland. Valborgsmäss firades med ruggigt väder, men ändå många vid brasan i Kulåra. Bara några snöfläckar kvar. Kalla nätter och varma dagar.

Maj

Golfklubben tecknar samarbetsavtal med Mora golfklubb.

Solleröbon Johan Berglund vinner ”TV-torpet”. Församlingen ordnar med ”blomlådor” för att underlätta skötseln av gravplan­teringarna.

Nytt bibliotek invigdes till vår stora glädje. Under ett par dagar i maj fick skolelever från Älvdalen och Sollerön uppleva genuin vik­ingamiljö vid Sollerö Hembygdsgård, med verksamheter hämtade från vikingatiden. Eleverna klädda i linnekläder av vikingastuk rensade och skar rotfrukter, lök och älgkött till det långkok som skulle bli dagens måltid. De stöpte tenn till torshammare, flätade band och skar in runor, bakade bröd och lekte vikingalekar. Dagen började på vikingamuseet med arkeologiska fakta om vikingatiden under ledning av Susanne Haltiner.

Vintern slog tillbaka med flera dm snö på fastlandet i mitten av månaden samtidigt som den skira grönskan upplevdes här på ön.

1.868 cyklade i motionsloppet Siljan Runt.

Orsas nya kyrkbåt, tillverkad av Arne Håll, sjösattes. Silverskatten från Noret ställs ut i Vikingamuseet. Vernissage med pojkarna som hittade skatten närvarande.

Boulebana invigs vid badet i Kulåra.

Solleröns äldste Bos Stina, som blev 108 år, avled strax före mid­ sommar.

Sollerö-loppet med professionellt deltagande vanns av Marcus Ljung­qvist, Sold-John Nilsson vann Soldvarvi för andra året i rad!

Det välbesökta midsommarfirandet på hembygdsgården klarade sig med knapp nöd från regnet. Några fina dagar i mitten på månaden, men något kallare än normalt i sin helhet för juni. Syrenprakten rikli­gare än på många år och alla fruktträd blommade över förväntan.

Juli

Månaden började med vackert, lite svalt sommarväder. Från mitten av månaden regnade det mer eller mindre varje dag- inga stora mängder dock.

Sollerö sommarmarknad genomfördes som brukligt i mitten på må­naden med ganska mycket folk och försäljare. Hembygdsgårdens torsdagkvällar lockar fortfarande såväl turister som ortsbor med sitt program. Caravan Club – campingen har haft gott om gäster.

Augusti

Regnet fortsatte strila, den 7 – 12:e nästan 90 mm, på fem dygn! (Från 15 juli till 11 augusti hade vi 150 mm nederbörd) Temperatu­ren ganska normal.

Kyrkovalet, det var första gången som ett direktvalt kyrkoråd val­des.

Sollerö Fiskevårdsförening bjöd Sollerö-skolans elever till fiske, korvgrillning och naturupplevelser vid Holmtjärn.

Sollerö IF:s fotbollslag gick vidare till division IV!

Överst fr.v. Brian Knowles (lagledare), Daniel Göransson, Maths Ydron, Rolle Danielsson, Mesut Meral,
Niklas Johansson, Björn Bettner (tränare).
Mitten fr.v. Hendrik Björklund, Björn Wikner, Joakim Persson, Patrik Hend­riksson,
Per Persson, Kalle Sadla, Aidoan Muliqi, Stefan Wallin,
Nere fr.v. Olov Mattes, Olov Engman, Pelle Lindqvist, Adil Kizil, Peter Hinders, Niklas Palmestedt, Per Jerkgård.

Oktober

Björn Wass hade s.k. skivsläpp – en samling finstämda, nostalgiska musikminnen. Skivsläppet skedde i samband med att Ärtsoppans Vänner startade sin tionde säsong i Gesunda bystuga.

Månaden bjöd på fint väder, varma fina dagar inledningsvis. Den 17:e fick vi is på vattenpölarna, den första för hösten. Omkring den 20:e ändrade ”vedärkall’n” karaktär och tappade kontrollen över ”spakarna” vilket resulterade i det första snöovädret med ca 20 cm snö på marken. Detta följdes av lika mycket regn några dagar senare med påföljande barmark igen.

Årets älgjakt upplevdes fungera bra och särskilt jakten på Sold in­bringade gott resultat, vilket bidrog till att skolan kunde få flera äl­gar till sitt matförråd.

November

Sollerö Hembygdsförening firade 90 år med diplomutdelning till styrelseveteraner.

Soldi café med arrangörer ”Optimisterna” har provat fler olika programpunkter, bl. a. ”Höstrenovering” eller s.k. make over, som blev en mycket uppskattad tillställning med mycket folk.

Sista kyrkofullmäktigesammanträdet i församlingen före samgåendet med Samfälligheten.

December

Lill Anna Bälter och Mikaela Rustad fick kulturnämndens pris. Lill­ Anna för sitt arbete med Sollerödräkten och Mikaela, som studerar vid Calle Flygares teaterskola, för sina framgångar.

Solleröns och Gesundas fårföreningar fick kommunens miljöpris. Gesunda-körens julshow med synnerligen professionella arrang­emang får vi verkligen hoppas upprepas nästa år igen!

Julmarknad på Åsengården och Tomtelands julshow ”Midvinter blot” representerar goda och trevliga arrangemang som får avsluta året. Vädret under årets sista månad var varmare än normalt och lite nederbörd. Under årets sista dagar hade vi 10-12 cm snö på marken. Årets medeltemperatur 0,4 grader över det normala och nederbörden ca 470 mm, ca tvåhundra mm under normal nederbörd per år.

Sara Markus-Jansson