Glimtar från 1998

Tiden går och åren avlöser varandra i en aldrig sinande ström. Året som vi nu skall betrakta i backspegeln har nummer 1998 och sett ur solleröbornas synvinkel så var det inget bra år. En beklämmande känsla vill göra sig gällande i Solleröns centrum och alla vet vad det beror på: Här är det inte sig likt! Restaurang Wikingen, Sollerö hemslöjd och Sockenföreningen blev husvilla en natt i februari då kommunalhusets tillbyggnad blev lågornas rov. Rådiga grannar lyckades rädda många värdefulla inventarier och brandkårens insats gjorde att huvudbyggnaden klarade sig – men ändå. Att sommarens turister inte hade tillgång till en liten matservering, det upplevdes av alla som en besvikelse. En tältservering fick bli ersättning, men även den eldhärjades innan turistsäsongen var tillända. Jugen Jons anda lever alltjämt kvar bland solleröborna det visade sig med skärpa när det framkom att en återuppbyggnad ifrågasattes. Sockenföreningen kallade till stämma flera gånger, och före årets slut stod det klart att det blir ett nybygge som delvis skall finansieras genom andelsförsäljning. Därigenom blir det nya huset solleröbornas eget – en liten partiell skilsmässa med andra ord.

Det förefaller som vi är inne i en period med milda vintrar. Denna vinter 98 hade vi inga bekymmer med snöröjning, nederbörden förvandlades på kort tid till is av den ombytliga temperaturen. Sommarvädret vill vi helst glömma, det var så svalt och solfattigt att t.o.m. flugor och mygg tappade livslusten. Inte förrän i lingontiden kände vi av några myggbett. Nu vill det till att kommande somrar gör skäl för namnet. Vi vill helst vara sommarklädda när vi nu ska få börja dansa på ångbåtsbryggan igen, precis som i den gamla goda tidens onsdagskvällar. Nu ser bryggan ut som då, sedan magasinet har byggts upp igen. Muddringen av inloppet planeras med tanke på större båtar, och i detta sammanhang kan nämnas att sådant arbete har utförts även vid Bäckstabadet eftersom sjöräddningen hade önskemål om en nödhamn på öns södra sida mot Storsiljan. Måtte nu också Siljans laxar återfå hälsan så att de kan få börja hoppa i den fina laxtrappa som byggts åt dem i Mångån vid Mångbro kvarn. Bara inte björnarna som håller till i samma trakter upptäcker var man kan få en läckerbit, sådant har visats på TV från Alaska. Förekomsten av både björn och lo ökar för varje år rapporterar de som har till uppgift att räkna i vårt område.

Under sommaren stod den nya ångbåtsbryggan i Bengtsarvet färdig.

Naturligtvis blev gesundaborna ledsna när Konsum förklarade att deras affär var alltför olönsam för att finnas till. Men när nöden är som störst är hjälpen närmast. Det visade sig att en gesundaflicka fångat en driftig karl från Vikarbyn, Michael Sandin heter han, som vågade försöka rädda denna sjunkande skuta. Festlig musikalisk invigning gav de nya affären en rivstart och det är bara att önska lycka till i fortsättningen.

Lördagen den 14 mars var det en annan fest i Gesunda då den alpina anläggningen firade 40-årsjubileum. Bygdens slalomstjärnor som fostrats i denna backe ställde upp i klubbmästerskap dagen till ära och i den nya sporten snowboard gavs uppvisning från vilken en tidningsbild visade att Emma Israelsson snuddade trädtopparna.

Hälften så gammal, alltså 20 år är Gesundakören som firade denna milstolpe med en mycket varierande och njutbar konsert i kyrkan.

Jubileumskonserter på ett flertal platser inom kommunen gav också kommunala musikskolan som kunde redovisa ett framgångsrikt arbete under 50 år. Vid detta mycket lämpliga tillfälle i kyrkan fick tre ungdomar ta emot stipendier ur Sven Joans fond för folkmusikens främjande. Samma målsättning ligger bakom kassetter och CD-skivor som fått namnet Fäbodliv i ord och ton” som utgivits i år med musiker från orten.

Även på Sollerön finns personer som har ”huvudet på skaft” Stefan Nydahl t.ex. har trängt in i olika länders växelkurser så grundligt att han kunnat presentera en doktorsavhandling vid Uppsala universitet. En annan sorts växel, s.k. kuggväxel, har Hasse Sundberg utnyttjat i en roddapparat som gör att man åker framåt trots att man på gammalt vis ror bakåt.

Välförtjänt uppmärksamhet har skolans husmor Marianne Louko visats då barn- och utbildningsnämnden uppvaktade och uttryckte sin erkänsla för hennes kloka sätt att hantera sitt arbete. Marianne har även tidigare fått premier av ”Matlagare i Dalarna” Nu är det bara en tidsfråga när eleverna själva fångar gäddor till fiskluncherna sedan Simon Johansson lärt dem att av träbitar tillverka vobbler för ändamålet. Inte undra på att eleverna vill gå i solleröskolan även som sexor. Tack vare en mycket engagerad föräldraförening så blev det ingen moraflytt. På skolans pluskonto kan dessutom noteras att den nya rektorn som tillträtt under året heter Gunnar Israelsson och är solleröbo. Det betyder att alla som så vill kan framföra sina ärenden på bygdens eget språk, det är något som är inne just nu inte bara i vår socken. En bok i ämnet har vi att se fram emot, skriven av Margit Andersson och Suzanne Danielsson som uppmanar oss ”tä ålldär svänsk i unödan”.

Så lite idrott från 1998; Segraren i Solleröloppet hette Vegard Äverås Lied, en norrman från Bergen och i damklassen segrade Caroline Håkansson som tävlar för en dansk klubb. Motalaåkaren Stefan Andersson tog sin tredje raka seger i Soldvarvi och damklassen vanns av jönköpingsflickan Lotta Gren, ganska ny och därför överlycklig. Motionsloppet Siljan Runt blir allt populärare och gynnades i år av perfekt väder.

1998 var vad man kallar valår och efter lite om och men så toppas nu kommunens ledning av en solleröbo vid namn Gunnel Söderberg. Nog bör vi väl våga hoppas att det gagnar vår sida av kommunen!

Rull Elsa