Funderingar om fotboll

Jag fick en förfrågan om att ta ut Solleröns bästa fotbollslag genom tiderna. En omöjlig sak tänkte jag, men jag kan ju alltid försöka. Det är väl så att ingen har exakt samma uppfattning om fotboll och så känner jag inte till så mycket om SIF-fotbollen före 1951. Om jag velat göra det lätt för mig hade jag satt upp samtliga spelare i det lag som gick till finalen i DM turneringen 1962. Denna insats är utan tvivel en av de bästa ett SIF-lag presterat. Pojkarnas spel i semifinalen mot div. 2 laget Brage, vinst med 2-1, värmer fortfarande när jag sitter och tittar i mina gamla klipp böcker. Finalen förlorades oturligt mot div. 2 laget Avesta AIK. Sollerön ledde med 3-1 då målvakten Lasse Larsson skadades. Inga skadade spelare fick ersättas på den tiden utan Sollerön fick spela med en man mindre. Slutresultatet blev 3-6.

Nåväl, SIF spelade fotboll långt tidigare och även dessa spelare måste naturligtvis granskas. Jag har pratat med personer som följde laget på den tiden och som fortfarande gör det. Efter många och långa diskussioner och funderingar och med ledning av en poängtabell har jag kommit fram till följande elva. Märk att det är det gamla Hälsingborgska spelsystemet som använts.

Samling inför en match år 1925. Fr. v: Anders Bondpers, Gunnar Hinders, Bos Hjalmar Persson, Lars Bohm och Bus Johan Olsson.
Damfotboll förekom redan på trettiotalet, då som skämtmatcher mot s.k. gubblag. Här damlaget från 1935.
Stående fr. v: Löv Anna, Elsa Lindgren, Allas Emma, Ållpär Ellen, Amusull Karin, Ryss Anna, Skräddar Karin och Anna-Stina Karlsson. Knästående: Buslars Elsa, Järk Frida och Hallin Anna.
Sollerö IF:s segrande lag i Dalecarlia cup 1981.
Främre raden fr. v.: Lars Eriksson, Per Wellert, Åke Jönsson, Jan Hanses, Mikael Mossberg, Peter Karlsson, Anders Axelsson och Bertil Erkers. Bakre raden fr. v: Sven Erik Karlsson, Per Eriksson, Lars Karlsson, Niklas Axelsson, Håkan Ryss, Magnus Lindholm, Mikael Jansson, Mikael Pettersson, Torsten Axelsson och Jan Åke Häll.

Ja detta är mitt lag och att jag får protester och kritik mot denna elva är jag medveten om. Det finns ju så många fler fina spelare genom åren, t.ex. målvakten Lasse Larsson, Norinspojkarna, Rullpers-Gunnar, Jerk Gunnar, Sune Bondesson, ”Skånesemaforen” Mårtensson, bröderna Flinth, Lars och Hans Ullup m.fl. m.fl.

Vid sidan av 1962 års DM insats får man nog räkna ungdomslagets seger i Dalecarlia cup 1981 som ett av solleröfotbollens större framgångar. Efter att ha besegrat Kvarnsveden, Hudiksvall, Brommapojkarna, Brage och Örgryte vann Sollerön finalen genom att vinna över TPS Åbo från Finland med 2-1.

Ni alla som medverkat under åren skall komma ihåg vilket kamratskap fotbollen gett oss. Det är något som betyder mycket mer än att få plats i detta Solleröns ALL-STAR-TEAM.

Bo Jansson