Hembygdsföreningen 100 år

Foto: Mary Lofgren

Under 2015 firade Sollerö Hembygdsförening sitt 100-årsjubileum. Det skedde bland annat genom att ordna olika evenemang under en sommarvecka.

Veckan inleddes måndagen den 27 juli och fick en rivstart med en uppskattad och välbesökt »Vikingadag« på hembygdsgården. Programmet bestod av informativa rundturer, berättelser om trädet Yggdrasil inne i mysiga Krångstugan, samt möjlighet att slunga band och rista runor. Vikingabåten »Eisir« visade upp sig vid Lerön och dagen avslutades med ett föredrag av Astrid Gustavsson i kommunalhuset.

Tisdagen var vår »Båtdag«, i samarbete med Segelklubben och SIF:s Roddsektion, kombinerat med fiske på kvällstid. Vi hade även lyckats engagera S/S Engelbrekt från Leksand att köra turer runt ön. Det blev succé! Ett envist regnväder satte tyvärr stopp för de sista turerna, planerad notdragning och bryggdans.

Onsdagen hade vi prickat in som vår »Matdag«. En dag som var koncentrerad till Gesunda och Lundgard. Vi i styrelsen ställde oss frågan: Kommer det någon? Svaret blev: Ja! Stort engagemang från både Gesunda och Sollerön.

Torsdag var det »Slåtterdag«. Tack vare en bra blandning av inom- och utomhusaktiviteter, blev det trots allt en lyckad dag fast vädret inte stod oss bi. Dagen avslutades med trivselkväll på gårdstunet vid Hembygdsgården med »Boströmarna« och deras underbara musik.

Fredag och »Fäboddag«. Vi fick ett strålande väder och många besökare. Flenarnas stugägare välkomnade oss till sina gårdar. Här gavs tillfälle till blomstervandringar med Ullas Arne Andersson, att prova på kulning med Sylvia Måsan och näverlursblåsning med Svea Granström. Mats Wik höll ett intressant föredrag.

Lördag var det dags för den traditionella »Kvarndagen« i Mångbro i samarbete med kyrkan. Över dammen ekade en kulning och från andra sidan kom ett svar, som från en annan tid. Folkmusik och sång blandades med ljudet från skvaltkvarnen. Denna geniala uppfinning som malt säd i hundratals år fungerar fortfarande! Efter gudsorden bjöds det på gröt och bröd. Samma dag var det »Sågdag« i Mångberg, där sågen visades upp av Mångberg Holens fäbodlag.

På söndagen hade vi kommit fram till den stora finalen på Hembygdsgården. »Dräkt och hantverksdag« med massor av besökare. Hantverksdagen var lyckad med hög klass på hantverkarna. Det här ska vi göra om!

Anders Berg

Tunnbrödsbakning i Wikgården Gesunda. Foto: Torbjörn Nääs