Kyrkbåtar
Sollerön har en lång historia av båtbyggande som går tillbaka till vikingatiden. Förr i tiden fanns det inga broar till fastlandet. Båtar var viktiga för fisket och för att ta sig till Mora eller Gesunda.
För att alla skulle kunna gå i kyrkan i Mora byggdes stora kyrkbåtar. År 1775 blev Sollerön en egen församling och fick sedan en egen kyrka, som fick namnet Sophia Magdalena som drottningen hette.
På sommaren körde de hästar, kor och får till fäbodarna på fastlandet i stora båtar eftersom gräset på ön inte räckte till. När de hade byggt broar till Sollerön behövdes inte de stora båtarna längre. På 1930-talet blev kyrkbåtarna populära igen genom tävlingsrodd.
Skickliga snickare byggde nya tävlingsbåtar som liknade de gamla kyrkbåtarna. Anders Bondeson byggde den första båten och sedan fortsatte Lars Håll arbetet tillsammans med sina söner. Kyrkbåtar är eleganta och sjödugliga fartyg. De är 18,5 meter långa och väger upp till 2,5 ton med besättning. Träslagen furu, ek, björk och gran används. Båten byggs med en teknik som uppmärksammats som immateriellt världsarv. Kyrkbåten Jugen Jon från Sollerön har vunnit många tävlingar. Båten Sophia Magdalena byggdes speciellt för kvinnor och sjösattes 1979. De hade inte haft en egen tävlingsbåt tidigare. Roddare från Sollerön har haft framgångar internationellt och har även deltagit i de olympiska spelen.
På sommaren hålls roddtävlingar på Siljan där kyrkbåtar från olika platser tävlar mot varandra. Kom gärna och titta på de spännande tävlingarna!
Mer om kyrkbåtar
Sool-Öen är vår hembygdsbok. Den handlar om Sollerö socken ur både gammalt och nytt perspektiv. Utgivare är Sollerö hembygdsförening och det redaktionella arbetet sköts av en kommitté inom föreningen.